The Game – A játék címet viseli Tomas Danielis új koreográfiája. A játék helyett azonban a játszma szót is használhatnánk, visszautalva Eric Berne nagysikerű könyvére, az “Emberi játszmák” -ra. A Berne által megalkotott tranzakció analízis világszerte elterjedt: általa nemcsak a pszichoterápia, a lélektan és a kommunikáció elmélete gyarapodott egy forradalmian új iskolával, hanem szervezetek elemzéséhez is hatékony új eszköz született. Az alkotó is ezen a könyvön keresztül kezdett el a hatalmi játszmákkal foglalkozni, amely azonban már évek óta egyik fő művészeti kutatási területévé vált.
A “The Game” című előadás azokon a játékelméleti és társadalmi kutatásokon alapul, amelyeket a koreográfus az elmúlt években végzett, többek között a 2017 szeptemberében Budapesten töltött rezidenciája során. Tomas Danielisnek ez a negyedik munkája, amely a hatalom rendszereivel és viszonyaival foglalkozik – nem csak a társadalmi csoportokban és struktúrákban, hanem az egyénnel mint individummal összefüggésben is. A darab koncepciója tudományos alapokon nyugszik, miközben vizuálművészeti kompozíciókat használ annak érdekében, hogy érthetően és megfoghatóan mutassa be a közönség számára az emberi viselkedésben és kapcsolatokban a hatalomhoz való viszonyunkat.
Az előadás során a táncosok magukat és egymást is különféle játékelméleti szituációkba és stratégiákba helyezik. Ezen helyzetek célja, hogy hatalmat és befolyást szerezzenek egymás és a csoport felett. A szituációk tudományos, játékelméleti és társadalmi kutatásokon alapulnak, amelyeket az alkotási folyamat alatt a résztvevő alkotók is megismertek, szituációs helyzetekben kísérleteztek vele. A néhol duettekké alakuló csoport a legalapvetőbb ismert stratégiák és játékelméleti módszerek kétszereplős változatainak bemutatására adnak lehetőséget.
A darab nagyban épít Tomas Danielis a moszkvai balett részére készült, Equilibrium című előadására, amely azóta is repertoáron van Moszkvában.
menedzser
Petrányi Barna, Huszár Zsófia, Péter Benjámin
2018 –
Österreichishes Kulturforum (AT)
The Slovak Institute in Budapest (SK)
Tomas Danielis & FEYNMEN (SK/AT)